Site logo
7 noiembrie 2022

Cu doar puțin peste o lună până când ar trebui să intre în vigoare Contractele de Servicii Publice în transportul feroviar au fost lansate pe circuitul de avizare de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Dacă ele nu vor deveni literă de lege până cel mai târziu pe 10 decembrie, piața feroviară din România va deveni una concurențială chiar de anul viitor. Adică toate trasele ar trebui atribuite operatorilor prin licitație, procedură la care, teoretic, va putea participa orice operator european.

Președintele ARF, Ștefan Roșeanu, a prezentat luni noile contracte, în prezența secretarului de stat Ionuț Săvoiu și a directorul Direcției de Transport Feroviar din Ministerul Transporturilor, Dragoș Anoaica. Însă de la prezentare și până la publicarea în Monitorul Oficial este cale lungă, căci ele trebuie să urmeze un lung circuit de avizare, care include, printre altele, Ministerul Finanțelor și Consiliul Concurenței.

Atât operatorii de transport feroviar de călători din România, cât și sindicaliștii din domeniu cer de luni bune ca aceste contracte să fie aprobate cât mai repede. Odată aprobate, ele vor garanta că timp de zece ani cei șase operatori de călători (CFR Călători și cinci operatori privați) îți vor avea asigurate pozițiile pe piață.

„Încă din luna martie avem întâlniri săptămânale cu operatorii de transport feroviar. Au fost acuze că dăm țara la străini, că suntem corupți și așa mai departe. Acum contractele sunt finalizate. În acești zece ani trebuie să facem ca aceste societăți să devină o plusvaloare pentru economia României, să genereze profit și să asigure locuri de muncă”, a spus Ștefan Roșeanu.

Faptul că operațiunea intră în linie dreaptă pe ultima sută de metri a fost confirmat și de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionuț Săvoiu, responsabil cu coodonarea sectorului feroviar. „Ne încadrăm aproape la limită cu termenul asumat. Se pare că atingem ținta”, a spus el.

Contractele de Servicii Publice în transportul feroviar, în cifre

În prezentarea sa, șeful ARF a menționat principalele cifre-cheie ale noilor contracte, după cum urmează:

  • Perioada acoperită: 10 perioade de mers de tren (2022/2023 – 2031/2032)
  • Activitate totală: 771 milioane tren-km sau 70,1 milioane tren-km în medie pe an. Spre comparație, anul acesta se vor atinge abia 63 milioane tren-km.

Va fi vorba de un program de transport predictibil, pe zece ani, dar și pentru fiecare an în parte. Astfel, spune Ștefan Roșeanu, în 2026 sau 2027 activitatea feroviară ar putea ajunge înapoi la productivitatea de dinainte de 1998. „În multe dintre gările din România vom începe din nou să găsim trenuri”, a spus președintele ARF. El amenționat că, de exemplu, vom avea trenuri în timpul nopții pe Valea Prahovei, dar și spre și dinspre litoral.

  • Cheltuieli eligibile total estimate: 48 miliarde de lei (inclusiv inflația) sau 4,8 miliarde de lei în medie pe an
  • Valoare totală a profitului celor 6 OTF: peste 3 miliarde de lei
  • Valoarea sprijinului public total: 40 miliarde de lei (inclusiv inflația) sau 31 miliarde de lei (la nivel 2022, fără inflație)
  • Operatori feroviari (OTF) contractați: 6, dintre care 1 OTF cu capital 100% al Statului Român și 5 OTF cu capital privat
  • Investiții minime (obiectivele de investiții se înmulțesc în condițiile identificării de noi surse de finanțare):

ARF: 62 trenuri RE-R + 20 trenuri RE-IR + 12 trenuri pe hidrogen RE-H + 16 locomotive electrice + sistem național de ticketing electronic integrat

OTF: 55 de locomotive electrice modernizate + 20 LDH convertite în LME pe baterii + 109 vagoane clasă + 30 vagoane speciale

  • Indicatori cheie (ICP): 17 ICP cantitativi, de performanță, de calitate, de eficiență și de investiții.

Primul hop – licitația pentru trenurile ce vor fi livrate de Alstom

Prima etapă intermediară în derularea Contractelor de Servicii Publice, după ce va intra în vigoare Mersul Trenurilor 2022-2023 va fi licitația pentru atribuirea spre operare a celor 37 de trenuri (20+17) care vor fi livrate de Alstom.

Acesta va fi o licitație internațională deschisă, la care va putea participa orice operator european, însă cu condiția de a avea autorizație pentru operarea pe căile ferate române.

Șase scenarii luate în calcul pentru Contractele de Servicii Publice în transportul feroviar

La elaborarea CSP, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a luat în calcul șase scenarii posibile, totul depinzând de finanțarea care va fi disponibilă pe parcurul celor zece ani de valabilitate:

  • Scenariul minimal a fost întocmit pornind de la un buget public similar celui aprobat la rectificarea bugetară din august 2022, cu actualizarea bugetului cu indicii de inflație.
  • Scenariul maximal a fost alcătuit pornind de la cota de profit maximă legală (6,45%) și de la actualizarea bugetului de facilități în baza creșterii numărului de călători și a cotei de inflație (presiune pe bugetul statului 2023 vs 2022 de 940 milioane de lei suplimentar).
  • Trei scenarii care vizează asigurarea profitabilității, cu o creștere graduală a bugetului și alocarea fondurilor preliminate proporțional cu cota de piață (conform alocării tradiționale) și recuperarea compensației în exces.
  • Un scenariu care vizează asigurarea profitabilității, cu o creștere graduală a bugetului și alocarea fondurilor preliminate, corelate cu diferența dintre cheltuieli și venituri.

Sondajele privind curățenia vor fi făcute de fiecare operator

Fiecare operator de transport feroviar va fi evaluat periodic în funcție de mai mulți indicatori cantitativi și calitativi referitori la serviciile pe care le prestează.

Dacă în cazul celor cantitativi, cuantificarea este simplă, matematică, în ceea ce-i privește pe cei calitativi intervine aspectul subiectiv. Ștefan Roșeanu a explicat că în acest caz evaluarea se va face pe baza unor sondaje realizate în rândul călătorilor. Numai că aceste sondaje vor fi făcute chiar de către operatori, cu ajutorul unor institute specializate ce vor fi plătite chiar de către aceștia.

Astfel, CFR Călători, de exemplu, va face un contract cu un institutt de sondare a opiniei publice autorizat de ARF, pentru a stabili dacă în vagoane este curățenie sau nu. În aceste condiții, apare riscul de a se întâmpla exact ca la sondajele de opinie comandate de partidele politice: fiecare partid apare cu o cotă mai mare în rândul electoratului dacă sondajul este comandat chiar de el.

Prezentarea integrală a președintelui ARF, Ștefan Roșeanu, poate fi găsită aici:

ARF_OTF-CSP10ani

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share