Site logo
Undă verde pentru modernizarea căii ferate Focșani-Roman. Cât va costa
27 martie 2024

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a dat miercuri seara undă verde pentru modernizarea căii ferate Focșani-Roman de pe Magistrala 500. Investiția se va ridica cu totul la 2,2 miliarde de euro, din care lucrările de construcții-montaj propriu-zise reprezintă 1,8 miliarde de euro. Adică un cost unitar de 12,25 milioane de euro/km.

”Moldova vrea autostradă” – s-a scandat ani la rând, iar acum lucrările la Autostrada Moldovei sunt în derulare. Între timp însă, vine din urmă și calea ferată, atât de necesară pentru transportul de călători și de mărfuri, mai ales că Magsitrala 500 este situată pe ruta fostului Coridor IX Pan-European, parte componentă a reţelelor AGC, AGTC şi T.E.R., și preia traficul internaţional european de pe cele două coridoare centrale aflate pe teritoriul Romaniei, făcând legătura Coridorului Rin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu ţările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) şi ţările din nord-est (Republica Moldova, Ucraina, Rusia).



 

Traseu de aproape 150 km

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost publicat proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ”Reabilitarea liniei de cale ferată Focșani – Roman”, lucrare de utilitate publică de interes național.

Tronsonul ce urmează a fi modernizat pentru circulația cu viteza maximă de 160 km/oră traversează trei județe (Vrancea, Bacău și Neamț) și este administrat de două regionale de căi ferate (Galați si Iași. ”granița” fiind la halta Adjudu Vechi). Lungimea totală existentă a tronsonului de cale ferată este de 147,7 km, iar linia este dublă, electrificată și dotată cu instalații BLA (în linie curentă) și CED și CE  (în stații).

Pe traseul feroviar sunt în exploatare șase staţii şi opt halte de mişcare, astfel: staţia Focșani, H.M. Putna Seacă, staţia Mărășești, H.M Pădureni Putna, HM Pufești, stația Adjud, HM Sascut, HM Orbeni, HM Faraoani, stația Valea Seacă, stația Bacău, HM Itești, stația Galbeni și HM Secuieni Roman. În plus, pentru traficul local de călători pe linie sunt amplasate nouă puncte de oprire în linie curentă: Călimănești Vrancea, Domnești Târg, Adjudu Vechi, Șișcani, Siretu, Răcăciuni, Letea, Șerbești Bacău și Trifești.

Trebuie menționat faptul că stația Focșani, punctul de început al proiectului, a fost modernizată încă de pe vremea când ministru al Transporturilor era Miron Mitrea. Aici s-au construit primele europeroane din România.



Lucrările care vor fi făcute la modernizarea căii ferate Focșani-Roman

În cadrul proiectului sunt propuse următoarele lucrări:

  • Lucrări de infrastructură și suprastructură linii c.f.;
  • Consolidări de terasamente și lucrări de scurgere a apelor;
  • Treceri la nivel: modernizarea trecerilor la nivel cu dale elastice; 10 treceri la nivel se desființează;
  • Poduri, podeţe: înlocuirea sau reabilitarea lucrărilor de artă existente, respectiv lucrări de artă noi pe variante de traseu: 130 de lucrări;
  • Pasaje superioare: două pasaje noi în amplasament existent, două se repară și cinci rămân ca în situația actuală;
  • Un pasaj superior nou ca urmare a desființării trecerii la nivel de la km 342+700;
  • Apărări de maluri: în zona lucrărilor de artă s-au prevăzut amenajări locale ale albiei, protecție a albiilor, praguri de fund și lucrări de amenajare locală a albiei pe noul amplasament al lucrărilor de artă de pe variante;
  • Peroane: Lungime de 200 m în staţiile intermediare şi 150 m în punctele de oprire; lăţime 6,00 m pentru peronele intermediare și respectiv 3,00 m pentru cele laterale, cu înălţimea +0,55 faţă de nivelul superior al șinei (NSS); tunel pietonal între peroane pentrru stațiile în care viteza va fi de 160 km/oră;
  • În stațiile Focșani, Adjud, Mărășești și Bacău lungimea peroanelor va fi cuprinsă între 250-400 m;
  • Clădiri de călători şi CED: Lucrări de reabilitare clădiri de călători și CED;
  • Clădiri noi în urma sistematizării stațiilor. Lucrări de demolare a construcțiilor degradate;
  • Semnalizări şi centralizări feroviare: CE și ERTMS;
  • Telecomunicaţii feroviare: înlocuirea echipamentelor existente, care au un grad de uzură ridicat, cu echipamente care au tehnologie modernă;
  • Linia de contact, protecţie instalaţii şi energoalimentare: reabilitare instalații existente prin înlocuirea lor cu instalații noi;
  • Lucrări de protecția mediului.

Lucrările propriu-zise de modernizare vor costa 1,8 miliarde de euro

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) a fost stabilită la 11.091.351 mii de lei, echivalentul a 2,2 miliarde de euro, sumă care cuprinde inclusiv exproprierile și mutările de utilități.

Din total, lucrările propriu-zise de construcții-montaj (suma la care ar trebui scoasă la licitație lucrarea) se ridică la valoarea de 9.457.686 mii lei, adică 1,8 miliarde de euro. Făcând calculul, rezultă că prețul unitar al modernizării va fi de aproximativ 12,5 milioane de euro pe kilometru. Investiția este prevăzută a se finaliza în termen de trei ani.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share