Site logo
Va salva războiul din Ucraina CFR Marfă? OUG făcută de Transporturi, desființată de Justiție, Finanțe și Consiliul Concurenței
4 aprilie 2022

CES discută Ordonanța de salvare a CFR Marfă, cu modificările propuse de Finanțe, Justiție și Consiliul Concurenței. Forma discutată luni este în mare măsură asemănătoare cu cea propusă în ianuarie însă include unele modificări propuse de către Consiliul Concurenței și Ministerul de Finanțe, menite să îi crească gradul de accesibilitate din partea CE. În plus, dacă în prima formă erau invocate efectele pandemiei de COVID-19, acum se face referire și la efectele războiului din Ucraina.

Ministerul Transporturilor a trimis Secretariatului General al Guvernului proiectul Ordonanței de Urgență care prevede stingerea datoriilor CFR Marfă către stat prin transferul de active. Ordonanța poartă numele „privind reglementarea unor măsuri pentru stingerea unor obligaţii fiscale şi bugetare din sectorul transportului feroviar”.

Citește aici proiectul Ordonanței de Urgență și observațiile Ministerului Justiției, Finanțelor și Consiliului Concurenței.

Cum explică MT necesitatea OUG

În ceea ce privește războiul din Ucraina autorii proiectului invocă necesitatea asigurării cursive a transporturilor feroviare și presiunea mare pusă pe căile ferate din Republiuca Moldova. Obligațiile NATO ce ne revin ne obligă la asigurarea capacităților logistice necesare. Alt argument este necesitatea asigurării de asistență intrenațională gratuită Ucrainei.

Proiectul menționează o datorie de 2,619 miliarde lei (plus accesorii), valoarea ajutorului de stat de rambursat.

În mare, proiectul prevede stingerea creanței – ajutor de stat prin trecerea activelor în proprietatea statului. Prevederile sunt obligatoriu de adoptat, căci actuala formă a Codului de Procedură Fiscală nu permite acest lucru.

Care au fost observațiile Finanțelor, Justiției și Consiliului Concurenței

Ministerul Justiției

  • Mențiunile din norta de fundamentare nu justifică existența situației extraordinare și deci nevoia unei Ordonanțe de Urgență, căci se are în vedere evitarea consecințelor generate de obligativitate a recuperării unui ajutor de stat.
  • Unele justificări se pot aplica tuturor operatorilor, deși se are în vederea doar salvarea CFR Marfă.
  • Este necesară obținerea unui aviz de oportunitate de la Secretariatul General al Guvernului.
  • Textul propus are un singur destinatar (CFR Marfă) și, ca urmare, riscă să fie anticonstituțional (o normă primară trebuie să aibă aplicabilitate generală).
  • Existența normei suspensive (prevederi aplicate doar CFR Marfă) poate fi incompatibilă cu ideea de forță obligatorie a legii.
  • Alte prevederi sunt eronat legate juridic unele de altele.

Ministerul Finanțelor

  • Care este impactul bugetar al măsurilor propuse de Transporturi?
  • România se află în procedură de deficit excesiv și de aceea trebuie văzut care e impactul asupra deficitului (observație Club Feroviar – CFR Marfă oricum nu are de unde să plătească întreaga datorie ajutor de stat, aplicarea schemei ar permite însă returnarea ajutorului).
  • Ce se întâmplă dacă nu există interesul preluării activelor? Proiectul nu zice nimic, iar aici trebuie completat.
  • Dacă bunurile sunt restituite terților, atunci plata creanțelor stinse trebuie făcută de operatorul economic (CFR Marfă).
  • Nu e clar dacă toate prevederile sunt aplicabile timp de doi ani sau doar cele referitoare la stingerea creanțelor fiscale.
  • Trebuie precizat faptul că darea în plată poate deveni efectiuvă doar după ce CE și-a dat acordul.

Consiliul Concurenței

  • Finalizarea procedurii poate avea loc doar după obținerea acordului CE.
  • Concesionarea activelor transferate trebuie făcută cu o valoare a redevenței la nivelul pieței pentru a se evita un ajutor de stat (altul).

În adrese trimise acestor instituții, Ministerul Transporturilor afirmă că unele observații au fost însușite, iar proiectul a fost completat în timp ce alte observații nu au fost incluse ca urmare a unor argumente menționate.



Cum trec activele la stat

Trecerea activelor în proprietatea statului are loc la cererea operatorilor economici din sectorul transportului feroviar. Creanţele fiscale şi bugetare administrate de instituţii ale administraţiei publice centrale se sting prin trecerea unor active din proprietatea acestora în proprietatea publică a statului şi în administrarea ministerului de resort – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Dacă uzul sau interesul public nu se justifică la data trecerii activelor funcţionale în proprietatea publică a statului, conform analizei realizate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, activele trec în proprietatea privată a statului.

Analiza realizată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii are în vedere: uzul public sau privat al activului, asigurarea exploatării acestuia în regim de continuitate şi permanenţă, obiective de ordin economic, financiar, social şi de mediu urmărite de minister privind exploatarea eficientă a activului, interesul general sau particular care corespunde scopului utilizării activului, condiţiile speciale legate de protejarea secretului de stat și regimul special al unor bunuri din componenţa activului.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii publică, în termen de 48 ore, pe site-ul ministerului, un anunț privind depunerea cererii de trecere a activelor în proprietatea statului, precum și lista depusă a activelor propuse. În termen de 15 zile de la data publicării anunțului de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, celelalte instituții publice sau unitățile administrativ-teritoriale își pot exprima intenția de a prelua în administrare activele propuse de către operatorul de transport feroviar, prin transmiterea unei cereri în acest sens către minister.

Dacă o unitate administrativ-teritorială solicită preluarea activelor proprietate publică a statului, dobândite în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, trecerea activelor din domeniul public al statului în domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale se face cu acordul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, la cererea consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local al comunei, al oraşului sau al municipiului, după caz, prin hotărâre a Guvernului

Stingerea creanțelor fiscale și bugetare

În vederea stingerii creanţelor fiscale şi bugetare, operatorul economic depune cererea de stingere a obligaţiilor fiscale şi bugetare la organul fiscal central.

În cazul în care operaţiunea de transfer a proprietăţii bunurilor, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, este taxabilă, cu valoarea stabilită, potrivit legii, plus taxa pe valoarea adăugată, se stinge cu prioritate taxa pe valoarea adăugată aferentă operaţiunii de dare în plată, cu excepția cazului în care operațiunea vizează stingerea unei creanțe reprezentând ajutor de stat, ca urmare a emiterii unei decizii de recuperare de către Comisia Europeană. În ipoteza rambursării unui ajutor de stat, organul fiscal va proceda la stingerea cu prioritate a creanțelor de natura ajutorului de stat, în detrimentul celorlalte creanțe fiscale sau bugetare.

Destinația activelor transferate

Bunurile mobile şi imobile transferate în domeniul public sau privat al statului sau al unităţii administrativ-teritoriale pot face obiectul oricăror acte de administrare și de dispoziție în condițiile legii. Bunurile mobile şi imobile transferate pot face, totodată, obiectul unor contracte de concesiune. Prevederile prezentei ordonanțe de urgență se aplică pe o perioadă de doi ani de la data intrării în vigoare.

Citește aici cum arată planul de salvare a CFR Marfă

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share