Răzvan Garoseanu, Director de Strategie și Dezvoltare al companiei Vest Trans Rail, a precizat într-un interviu acordat CFiR, că pentru pentru a rezolva deficitul de personal calificat din domeniul feroviar ar fi „necesară o reformă educațională care să ia în calcul formarea personalului specializat”.
CFiR: Care este deficitul de personal al societății dvs, personal specializat în domeniul feroviar (dacă aveți deficit)? Care sunt meseriile pentru care dvs considerați că este cel mai mare deficit?
Răzvan Garoseanu, Vest Trans Rail: Deficitul de personal al companiei este format în special din funcțiile de execuție implicate direct în activitatea societății, însă la fel ca ceilalți operatori feroviari de marfă ne dorim să angajăm personal calificat. Acesta este susținut îndeaproape de personalul administrativ, ce asigură întreg suportul tehnic și de multe ori și moral pentru ca lucrurile să meargă “ca pe șine”. Ne dorim să creștem această baza pentru a putea continua ascensiunea noastră sustenabilă în următorii ani.
CFiR: Ați încercat să găsiți personal prin metode clasice – să le numim așa, gen anunțuri în mass media, site-uri de resurse umane, contracte cu firme specializate în HR? Care au fost rezultatele sau care considerați că sunt limitele acestei metode de selecție a personalului?
Răzvan Garoseanu: Vest Trans Rail se bucură de susținere pe social media cel puțin dacă ne orientăm după numărul de urmăritori ai paginii de Facebook. Deci, acolo vom avea mereu prima încercare de recrutare. Acolo suntem înconjurați de oameni la fel de pasionați că noi de domeniul feroviar, ce urmăresc cu interes postările noastre și interacționează cu acestea.
Având în vedere calificările specifice ale posturilor personalului de drum nu credem că mass-media pentru moment este o soluție pentru recrutare, în schimb website-urile de specialitate cum ar fi cfir.ro / clubferoviar.ro pot fi o alternativă la media tradițională.
Limita selecției sau mai bine spus ineficiența acesteia, fie ea prin social media, website-uri de specialitate sau firme de recrutare, vine de la diferența între cerere și oferta pe piață muncii în cadrul industriei de transport feroviar ce duce la o migrație continuă a personalului de drum, respectiv la o rată de retenție mică pentru personalul angajat astfel.
Colaborarea Vest Trans Rail – CENAFER
CFiR: Pe partea de calificare dvs ați făcut solicitări de organizare a unor cursuri de calificare către autorități (CENAFER îndeobște)? Pentru ce meserii? Cât de mulțumiți ați fost de răspunsurile primite?
Răzvan Garoseanu: Facem frecvent solicitări de organizare a cursurilor de calificare pentru personalul de drum – mecanici, mecanici ajutor, șef de tren etc.
Răspunsul celor de la CENAFER a fost mereu pozitiv și încurajator. Lipsa acută de personal feroviar calificat este cunoscută la nivel național în toate structurile implicate în activitatea de transport feroviar și toate își doresc ameliorarea acesteia.
CFiR: Câte persoane ați reușit să calificați/perfecționați în 2020 cu ajutorul cursurilor CENAFER, pentru ce meserii și CENAFER a reușit să va satisfacă întreg necesarul de calificare sau doar o parte?
Răzvan Garoseanu: Am reușit să calificăm 60 de persoane în 2020 pentru posturi specifice. Însă din păcate doar aproximativ 25% din aceștia rămân să își desfășoare activitatea în cadrul firmei căutând ulterior angajarea în companii care nu efectuează școlarizări, dar care pot oferi avantaje salariale cum sunt Metrorex și CFR Călători.
Cu toate acestea suntem deschiși să continuăm calificările personalului pe măsură ce ne dezvoltăm că și companie. Sunt costuri ce țîn de specializarea personalului, pe care ni le asumăm regulat.
CFiR: Care ar fi principalele propuneri de ameliorare a pieței muncii în domeniu, din punct de vedere al organizării de cursuri de calificare/perfecționare în domeniu?
Răzvan Garoseanu: Lipsa de echilibru în piața muncii pe termen lung, poate duce doar la o creștere a costurilor, respectiv a ineficiențelor ce reies din activitatea de transport.
Din punct de vedere industrial, România are un potențial uriaș fiind țară-port putând astfel facilita o legătură rapidă între Europa de Sud-Est și Centru. Avem obstacole mari de depășit pentru a ne putea atinge potențialul acesta cum ar fi: starea infrastructurii, viteză medie de transport, susținerea industriei etc.
Rămâne de văzut dacă factorii de decizie din Guvern și de la Ministerul Transporturilor vor colabora către progres sau nu.
Eficientizarea transportului în sine ar putea duce la o ameliorare a crizei de personal. Companiile și-ar putea derula contractele în condiții mai bune, ar putea crea eficiente în structurile lor de costuri, respectiv redirecționa resurse către pachete salariale și mai atractive.
CFiR: Credeți ar fi bine ca operatorii să poate organiza singuri astfel de cursuri, indiferent de faptul că sunt cursuri identice organizate de către CENAFER? De ce?
Răzvan Garoseanu: În situația actuală, pregătirea personalului ar trebui să rămână în datoria companiilor, respectiv operatorilor feroviari întrucât își cunosc cel mai bine necesarul de personal, dar condiția principala e că această pregătire să fie reglementată și supravegheată de autoritățile competențe. Transportul feroviar trebuie desfășurat în condiții de maximă siguranță.
CFiR: Care sunt consecințele pentru firma dvs ale deficitului de personal specializat necesar?
Răzvan Garoseanu: Creșterea costurilor cu forță de muncă datorită numărului mic de personal specializat care duce la extracosturi legate de normă de muncă.
Este necesară o reformă educațională care să ia în calcul formarea personalului specializat
CFiR: Ați încercat, pentru meseriile la care se pretează, alte metode de a rezolva problema forței de muncă calificată, de exemplu: calificare la locul de muncă, colaborări cu instituțiile de învățământ și susținerea elevilor/studenților prin burse, învățământ dual, stagii de practică șamd?
Răzvan Garoseanu: Colaborăm frecvent cu instituțiile de învățământ pentru stagii de practică ale studenților pentru personalul administrativ. Suntem fani ai promovării oamenilor tineri în poziții cu responsabilitate atunci când aceștia dovedesc că au capacitățile și cunoștințele necesare pentru a lua decizii.
CFiR: Care considerați că sunt cele mai mari impedimente în atragerea tinerilor către domeniul feroviar?
Răzvan Garoseanu: Vizibilitatea domeniului poate fi văzută că un impediment, transportul feroviar de marfă nu este un domeniu arhicunoscut pentru că de cele mai multe ori cei ce nu activează sau nu au tangente cu domeniul nu interacționează cu acesta.
Dar, în opinia noastră cel mai mare impediment este lipsa școlilor profesionale care să formeze personalul de drum în stadiul incipient, să le facă cunoscut domeniul celor interesați. Noi că și companie am fi deschiși la colaborarea cu astfel de școli pentru stagii de practică, am putea să asigurăm locuri de practică extra pentru personalul de drum pe lângă cele din departamentele administrative.
CFiR: Considerați că sunt și alte aspecte importante de menționat în lumina celor discutate mai sus? Ce soluții pentru rezolvarea problemei cu lipsa forței de muncă vedeți dumneavoastră?
Răzvan Garoseanu: Este necesară o reformă educațională care să ia în calcul formarea personalului specializat.
Această problemă a lipsei forței de muncă nu se întâlnește doar în domeniul feroviar ci mai degrabă în toate industriile tradiționale – producție, prelucrare, transport etc. care și-au pierdut din atractivitate în detrimentul altor industrii emergente atractive pentru tineri.
România încă are ani buni de așteptat până când transportul pe șină se va automatiza și această criză a personalului specializat se va diminua prin tehnologie.
Vest Trans Rail este un operator de transport feroviar cu capital privat 100% românesc.
Compania este prezentă pe piața transportului feroviar din anul 2010 și urmează o traiectorie ascendentă încă de atunci, crescând an de an. Transporturile efectuate acoperă întreg teritoriul României și sunt diversificate, având clienți companii multinaționale și românești.
Vest Trans Rail se deosebește de ceilalți operatori privați prin agilitatea de care dă dovadă în organizare – de la ofertarea clienților până la realizarea efectivă a transportului.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail