Site logo
18 mai 2023

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a dat dreptate parțial companiei Asltom Transport în toate cele trei licitații derulate de CFR SA pentru modernizare Port Constanța – Valu lui Traian și primele două loturi contestate din Craiova – Drobeta Turnu Severin.

În mare spus, CNSC a dat dreptate în decizii publicate zilele trecute companiei Alstom Transport în ceea ce privește obiecțiile privind personalul propus, dar nu și în legătură cu argumentele privind utilajele impuse de CFR SA ofertanților pentru a se prezenta la licitație.

Loturi contestate

În cele trei licitații asupra cărora CNSC s-a pronunțat recent, Alstom a obiectat:

-Privind utilajele solicitate: Prin impunerea doar a unor categorii de utilaje, CFR SA îngrădește artificial concurența, cu o consecință de favorizare a unor constructori. „Cerințele privind utilajele sunt restrictive și disproporționate, conducând de fapt la restrângerea artificială a concurenței prin favorizarea nejustificată a unor operatori economici”, a scris Alstom în contestațiile sale.

Compania a acuzat că au fost impuse doar utilajele de cale ferată, deși obiectul lucrărilor e mai complex și că nu s-a avut în vedere faptul că lucrările pot fi efectuate și cu alte utilaje decât cele care au fost impuse limitativ.

Au fost prevăzute doar trei tipuri de utilaje ce pot fi înlocuite și s-au precizat și utilajele de înlocuire, deși aceste lucrări pot fi efectuate și cu alte tipologii de utilaje.

Argumentele au fost respinse de către CNSC, care a invocat că impunerea anumitor utilaje de către CFR SA este justificată de un calendar strâns de efectuare a lucrărilor și că un participant la o licitație nu poate impune unei autorități contractante ce utilaje să ceară participanților.

-Privind experții cheie propuși: Cerinețele au fost „neclare, necorelate și conduc la restrângerea artificială a concurenței”, a acuzat Alstom. Concret, CFR ar fi cerut expres ca anumiți experți să fie absolvenți doar de Căi Ferate, Drumuri și Poduri, deși aceștia au rol de coordonare – management.

Privind experții cheie propuși, CFR SA a publicat așa-zise măsuri de corecție a cerințelor. Aceasta a făcut ca CNSC să accepte atât obiecțiile companiei Alstom, cât și modificările aplicate de către CFR SA documentației de licitație.

Alte două loturi în analiza CNSC

Cele trei loturi menționate nu sunt însă singurele în cazul cărora Alstom Transport a depus contestații. La lotul 3 din Craiova – Drobeta Turnu Severin (Igiroasa – Drobeta Turnu Severin), CNSC încă nu s-a pronunțat. Apoi, la începutul acestei săptămâni compania românească a depus încă o contestație pentru lotul 6, şi anume Cap X PO Nou Poarta – Caransebeș).

Pronunțarea CNSC în cazul celor trei loturi (Valu lui Traian și primele două loturi dinspre Craiova) nu închide disputele privind acordarea contractelor. Compania Alstom Transport are termen până vineri să atace deciziile la Curtea de Apel București.

Ce conțin proiectele de modernizare

Licitația pentru modernizarea stației CF Valu lui Traian are o valoare de 80 de milioane de euro.

Acest obiectiv face parte din etapa I a programului de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța, investiție finanțată din fonduri nerambursabile CEF.

Valoarea totală estimată a achiziției publice (proiectare și execuție lucrări): 402.343.706,36 lei, fără TVA și 456.939.903,99, cu TVA. Pentru proiectare sunt alocate șase luni, iar pentru execuție – 20 de luni. Termenul de depunere a ofertelor este data de 8 mai 2023.

Modernizarea stației CF Valu lui Traian

Lucrările care vor fi executate sunt următoarele:

– realizarea Grupei de Așteptare din Stația Valu lui Traian care va cuprinde 32 de linii de primire-expediere;

– electrificarea, pe toată lungimea, a celor 32 de linii din Grupa de Așteptare, acestea fiind linii de primire-expediere;

– modernizarea și electrificarea liniilor 5-8 din Grupa Stație și a liniilor de legătură cu Grupa de Așteptare;

– menținerea diagonalei 2-4 care va face legătura între Grupa de Așteptare și Magistrala 800;

– realizarea unei centralizări electronice în Stația Valu lui Traian, amplasată în container, cu post central deservit de IDM Dispozitor și Post local, deservit de IDM Exterior;

– includerea în centralizarea electronică a elementelor de instalații din Stația Valu lui Traian (electromecanisme de macaz, sisteme de detecție a materialului rulant, semnale, SAT, BAT etc);

– proiectarea și execuția unei diagonale pentru a putea menține trecerea la nivel, aflată între Grupa Stației și Grupa de Așteptare;

– trecerea la nivel, aflată între Grupa Stației și Grupa de Asteptare, la km 215+333, va fi dotată cu instalație SAT;

– integrarea în SCADA a instalațiilor noi de electrificare din Grupa Stație și Grupa de Așteptare Valu lui Traian;

– reabilitarea sistemului de iluminat din Grupa de Așteptare;

– postul local (PL) din stația Valu lui Traian va fi prevăzut cu terminal pentru manipularea instalațiilor de semnalizare și electrificare și deservit de IDM exterior;

– lucrări de telecomunicații între postul deservit de IDM Dispozitor, amplasat în clădirea stației și cel deservit de IDM Exterior.

Lungimea totală a infrastructurii feroviare din Portul Constanța, analizată în cadrul Studiului de Fezabilitate, este de 257 km, iar valoarea totală estimată pentru obiectivul de investiţii Modernizarea Portului Constanța (trei etape) este de 4,5 miliarde de lei, fără TVA.

Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș

Valoarea totală estimată a primelor 3 loturi este de 5.630.718.894,85 lei, fără TVA. Finanțarea va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transporturi (PT) și de la bugetul de stat. Loturile scoase la licitație sunt următoarele:

Lot 1: Craiova (Cap X ) – Filiași (Cap Y ), km 248+760 – 286+735 (37,975 km)

Valoare estimată: 1.400.738.775,27 lei fără TVA

Durata proiectării și execuției lucrărilor: 54 de luni (12 luni proiectare și 42 de luni execuție lucrări).

Lot 2: Filiași (Cap Y) – Igiroasa (Cap Y), km 286+735 – 331+000 (44,265 km)

Valoare estimată: 1.142.560.591,80 lei fără TVA

Durata proiectării și execuției lucrărilor: 60 de luni (12 luni proiectare și 48 de luni execuție lucrări).

Lot 3: Igiroasa (Cap Y) – Drobeta Turnu Severin (Cap X ), km 331+000 – 362+632, inclusiv legăturile CF ale noii variante de traseu Balota cu stațiile Prunișor și Drobeta Marfă, Stația CF Drobeta Marfă, Racord CF Dudașu (41,234 km)

Valoare estimată: 3.087.419.527,78 lei fără TVA

Durata proiectării și execuției lucrărilor: 72 de luni (12 luni proiectare și 60 de luni execuție lucrări).

Lot 6 – Poarta – Caranesebeș –Lotul 6 Poarta-Caransebeș are o lungime de 37,160 km și o valoare estimată de 1,33 miliarde de lei (fără TVA). Proiectarea va dura 12 luni, execuția 60 de luni.

Lotul 4 Drobeta Turnu Severin-Băile Herculane are o lungime de 41,61 km și o valoare de 1,46 miliarde de lei (fără TVA). Proiectarea va dura 12 luni, execuția 60 de luni.

Lotul 5 Băile Herculane-Poarta are o lungime de 32,637 km și o valoare estimată de 1,45 miliarde de lei (fără TVA). Proiectarea va dura 12 luni, execuția 48 de luni. Ultimele două loturi au fost trimise spre publicare în SEAP la finele lunii aprilie.

Modernizarea căii ferate Craiova-Caransebeș, în cifre

Principalele obiective feroviare incluse în primele trei loturi sunt:

– 123,474 km reabilitați pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h;

– 16 stații/halte;

– 48 de poduri;

– 87 de podețe;

– 18 pasaje inferioare și superioare;

– 1 tunel nou cu cale ferată dublă (6.189 m);

– 1 viaduct nou cu cale ferată dublă (900 m);

– 16 de treceri la nivel cu calea ferată;

– 4 puncte de oprire;

– 4750 m panouri fonoabsorbante;

– construcții clădiri de exploatare/mentenanță;

– dublare linii CF: Strehaia – Ciochiuța, stația Ciochiuța, Ciochiuța – Tâmna, Tâmna – Igiroasa, stația Igiroasa, Igiroasa – Prunișor;

– variante noi de traseu: Igiroasa – Prunișor Nouă, Prunișor – Drobeta Est Nouă, Drobeta Est Nouă – Drobeta Mărfuri, Drobeta Est Nouă – Dudașu;

– modernizarea instalațiilor de semnalizare/centralizare/telecomunicații, bariere automate la trecerile la nivel;

– sistemul european de management al traficului (ERMS) pe întregul tronson;

– lucrări specifice de protecția mediului.

Lungimea totală a liniei de cale ferată Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș, analizată în cadrul studiului de fezabilitate, este de 225,287 km, iar valoarea totală estimată pentru obiectivul de investiţie (șase loturi) este de 10.506.354.835,57 lei, fără TVA.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share