Actualul director general al operatorului feroviar de stat, Ovidiu Vizante, dă vina, indirect, fără a-i menționa numele, pe predecesorul său Dan Marian Costescu pentru tarifele percepute pentru locomotivele închiriate de CFR Călători către OTF privați. Comunicatul operatorului feroviar de stat lasă însă multe aspecte nelămurite.
Adrian Bărbulescu
”Temeiul legal pentru realizarea activităţii îl reprezintă Hotărârea Consiliului de Administraţie al CFR Călători şi Deciziile date de către Directorii Generali ai SNTFC CFR Călători. Iar tariful aplicat a fost decis în vara anului 2020”, se arată într-un comunicat de presă postat pe pagina de internet a CFR Călători.
Or, în vara anului 2020, director general al operatorului feroviar de stat era Dan Marian Costescu, numit în această funcție de fostul ministru al Transporturilor Lucian Bode (PNL). Pe de altă parte, Ovidiu Vizante a fost ”uns” în funcție de actualul ministru, Cătălin Drulă (USR).
Închirierea locomotivelor, considerată o activitate benefică de către Ovidiu Vizante
În comunicatul citat nu este criticată însă activitatea de închiriere a locomotivelor, ci dimpotrivă.
”CFR Călători are închiriate doar 8 locomotive electrice clasice către operatorii de transport feroviar de marfă, cu capital privat. Acestea sunt de tip EA5100 KW, așa-numitele locomotive electrice clasice, și au o viteză maximă admisă în circulație de 120 km/h. Pentru remorcarea trenurilor de călători sunt folosite în special locomotive electrice modernizate, marea lor majoritate au viteza maximă de 160 km/h sau peste această viteză. Toate cele 8 locomotive închiriate sunt fabricate în perioada 1970 – 1989”, se arată în comunicat.
Tot aici se precizează că din acest tip de locomotive (EA5100 KW), necesarul CFR Călători este de aproximativ 200 de unități, iar parcul activ numără peste 220. Parcul inactiv – sau cel de rezervă – cuprinde peste 40 de unități, iar cel „rece” de circa 80 de unități. Parcul „rece” cuprinde locomotive care au nevoie de revizii/ reparații care nu pot fi efectuate în unități proprii ale CFR Călători.
”Activitatea de închiriere, stabilirea numărului de locomotive cât şi perioada de închiriere se efectuează în funcţie de situaţia punctuală existentă la CFR Călători. Mai mult, contractele conţin clauze care permit companiei să sisteze (în maximum 5 zile) închirierea locomotivelor dacă situaţia o impune. CFR Călători intenționează să utilizeze veniturile astfel obținute pentru închirierea/achiziția de material rulant modern, cu costuri mai mici de exploatare şi grad sporit de confort, adaptat traficului de călători”, se mai arată în comunicatul dat publicității de operatorul feroviar național.
Care sunt, de fapt, tarifele de închiriere? Un senator USR spune că sunt ”infime”
În document, conducerea CFR Călători face referire la tarifele de închiriere, care ar fi fost adoptate pe vremea fostei conduceri.
Nicăieri nu se precizează însă care sunt acestea, mai ales că este vorba de o societate cu capital de stat, care primește și compensații de la buget. De asemenea, în comunicat se menționează datele de fabricație ale locomotivelor închiriate, dar nu și datele la care ele au suferit reparații capitale.
Sunt aspecte care au fost sesizate recent de senatorul USR (fost PNL) Marius Bodea: ”CFR Călători şi CFR Marfă închiriază companiilor private cele mai bune locomotive ale lor, pe sume infime, fără transparenţă. Cea distrusă la Feteşti fusese recondiţionată în 2019. Pentru firmele de stat rămân locomotivele vechi, care se defectează mereu, spre disperarea pasagerilor. Se creează astfel o concurenţă neloială la CFR, cu ajutorul chiar al oamenilor din CFR”, susţine Bodea.
Locomotivele închiriate de CFR Călători, subiect tabu pe vremea lui Dan Costescu
În luna iunie a anului trecut, atunci când la conducerea operatorului feroviar de stat se afla Dan Costescu, Club Feroviar a trimis următoarele întrebări către CFR Călători:
- Numărul, tipurile și anii de fabricație/modernizare la locomotivele închiriate în prezent de către CFR Călători, precum și operatorii cărora le sunt închiriate.
- Câte dintre locomotivele menționate la punctul 1 au fost închiriate în acest an?
- Veniturile obținute atât în 2019, cât și în primele cinci luni ale acestui an (2020 – n.red.) din închirierea de locomotive.
- Vă rugăm să explicați care este motivul pentru care locomotivele sunt închiriate, și nu operate de către CFR Călători. Care este, de asemenea, motivul pentru care locomotivele nu sunt vândute, în cazul în care nu sunt necesare companiei pe care o conduceți”.
La câteva zile de la trimiterea solicitării de presă, Club Feroviar a primit de la CFR Călători un răspuns în bătaie de joc, pe care-l redăm integral în cele ce urmează:
”În vederea creşterii veniturilor companiei, CFR Călători închiriază locomotive operatorilor de transport feroviar de marfă, în limita parcului existent şi doar după asigurarea necesarului de locomotive pentru realizarea remorcării trenurilor operate de CFR Călători. Atât închirierea numărului de locomotive, cât şi perioada de închiriere se efectuează în funcţie de situaţia punctuală existentă la CFR Călători, contractele conţinând clauze care permit companiei să sisteze închirierea locomotivelor dacă situaţia o impune. Celelalte aspecte solicitate de dumneavoastră ţin de caracterul confidenţial al contractelor şi de strategia companiei, drept pentru care nu este posibilă transmiterea acestor informaţii”.
Chiar dacă gradul de transparență a mai crescut ceva de atunci și până acum, CFR Călători tot nu a lămurit toate aspectele referitoare la locomotivele închiriate către operatorii privați.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail