Zacharie Benedek, secretar al Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților, a lansat miercuri, în a doua zi a evenimentului Zilele Feroviare 2022, un apel la realism în dezvoltarea infrastructurii feroviare din România.
„Discutăm de trenuri de hidrogen dar avem capacitatea de a produce hidrogen?”, a intrebat el retoric, adăugând că noi nu am fost în măsură să electrificăm liniile noastre. „Discutăm de trenuri pe hidrogen dar noi nu electrificăm liniile existente. Haideți să plecăm, nu de la calea ferată din Germania sau Franța, ci de la cea din România”, a spus el. Benedek a afirmat că deseori sistemul a fost minat din interior chiar de angajați ai căii ferate, aflați în funcții importante, care chiar au încurajat, prin acțiunile sau inacțiunilor lor, transportul rutier.
Apoi în domeniul finanțării proiectelor pe buzele tuturor sunt sume de ordinul miliardelor însă, în realitate, alocările sunt de ordinul zecilor de milioane.
Am ajuns într-un moment de cotitură dacă ne uităm în Master Plan. În PNRR sunt foarte multe chestii care nu sunt legate de realitatea infrastructurii din România. Spre exemplu suntem în stare să producem hidrogen pentru trenuri?
Zilele Feroviare 2022. Transportul feroviar, un sector care ar putea aduce creștere economică
Benedek a ținut să sublinieze o decădere a sistemului feroviar după 1990 dar și potențialul acestuia. „În 89 aveam 430.000 călători pe căi ferate, în 2019 am ajuns sub 70.000. Am avut 306 milioane tone marfă în 2019, acum avem sub 60 milioane tone. Erau 20.000 km cale ferată, am ajuns undeva la 11.000 km. Suntem cu toții vinovați, Executiv, Legislativ până la cei care au lucrat în domeniu. Au fost inclusiv directori de vregionale de cale ferată care au acționat împotriva transportului feroviar, susținând firmele de transport rutier. Avem o grămadă de proiecte, master – plan investiții, dar dacă ne uităm la bugetul pe 2022 rămânem mirați și ne gândim că nu putem pune infrastructura la punct”, spune parlamentarul.
Un transfer al mărfurilor pe calea ferată de pe rutier ar aduce creștere economică. „Dacă am transporta 30% din marfa de pe rutier pe calea ferată, am avea 3,5 puncte procentuale în plus la PIB. Tot ce înseamnă infrastructura, marfa, reprezintă o grămadă de posibilități. Sunt clădiri importante în orașe și nu ne folosim de aceste imobile”.
Benedek a reamintit și problema resursei umane, unde 60% dintre angajați au peste 50 de ani, fiind aproape de pensie.
„Putem ajunge chiar la resursa umană. Din păcate suntem în Europa pe ultimele locuri. Din păcate suntem în Europa pe ultimele locuri. Peste 60% sunt peste 50 de ani, vor ieși la pensie în următorii ani ce vom face?”, a mai spus Benedek.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail