Site logo
20 octombrie 2022

Siguranţa traficului feroviar este afectată de mai mulți factori, atât interni cât și externi, iar în această din urmă categorie se remarcă accidentele provocate de șoferi la trecerile la nivel cu calea ferată. Aceasta este una dintre concluziile prezentării făcute la Zilele Feroviare de consultantul Ioan Buciuman, care are o experiență de decenii în transportul feroviar.

„Transportul pe căile ferate trebuie să se desfăşoare într-un climat de disciplină fermă, asigurându-se condiţiile necesare pentru deplina siguranţă a traficului feroviar și securitatea bunurilor transportate, fără a pune in pericol mediul înconjurator. Acesta este un deziderat al strategiei căilor ferate”, a declarat el.

Prezentarea integrală făcută de Ioan Buciuman la Zilele Feroviare 2022 poate fi consultată aici:

Buciuman – SIG si SEC in STF

Deschiderea pieţelor de transport şi pătrunderea operatorilor feroviari privaţi, precum şi a companiilor furnizoare de produse şi servicii feroviare pe căile ferate a impus înfiinţarea unor autorităţi naţionale responsabile cu siguranţa feroviară. Odată cu reorganizarea Căilor Ferate Române din octombrie 1998, ce a avut la bază Directiva de Siguranță, s-a înființat Autoritatea Feroviară Română (AFER), cuprinzând Inspectoratul de Stat Feroviar și Registrul Feroviar Român, iar din anul 2006, în cadrul acesteia, funcționează:

  • Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, care este responsabilă cu siguranța feroviară și cu actualizarea cadrului de reglementare;
  • Organismul Notificat Feroviar Român – ONFR, desemnat pentru efectuarea activităților de evaluare a conformității;
  • Organismul de Licențe Feroviare Român – OLFR, cu obiectivul principal de acordare a licențelor de transport feroviar;
  • Organismul de Investigare Feroviară Română – OIFR, cu sarcini de investigare a incidentelor și accidentelor feroviare.

În anul 2015, OIFR s-a transformat (prin HG nr. 606/2015) în Agenţia de Investigare Feroviară Română (AGIFER), organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor în domeniul feroviar şi de transport cu metroul, responsabil, în principal, cu investigarea accidentelor grave în sistemul feroviar, obiectivul acesteia fiind îmbunătăţirea siguranţei feroviare şi prevenirea accidentelor. Din anul 2000 a început revizuirea și actualizarea reglementărilor de siguranţă la căile ferate române, pentru noile condiţii impuse de deschiderea pieţei de transport feroviar, astfel că regulamentele și instrucţiunile specifice ramurilor de activitate au fost actualizate.

Siguranţa traficului feroviar, afectată cel mai mult la trecerile la nivel

Asigurarea siguranţei traficului feroviar presupune respectarea condiţiilor tehnice minime impuse elementelor care participă la desfăşurarea traficului (calea de rulare, materialul rulant, instalaţiile de alimentare a tracţiunii electrice, instalaţiile de semnalizare-centralizare-interblocare şi de control a vitezei), precum şi respectarea reglementărilor de siguranţă stabilite la căile ferate. La asigurarea acesteia concură două categorii de factori: factorii permanenţi, din interiorul sistemului feroviar (factorul tehnic şi  factorul uman, însoţiţi de reglementările corespunzătoare) și factorii aleatori, din exteriorul sistemului feroviar.

„Cei mai periculoşi factori – pentru că nu pot fi prevăzuţi şi, ca atare, de cele mai multe ori nici evitaţi – sunt determinaţi de incidenţa traficului rutier la pasajele la nivel cu calea ferată şi/sau de calamităţile naturale. Incidenţa traficului rutier la pasajele la nivel cu calea ferată determină cele mai grave accidente feroviare, pe seama neasigurării şi nerespectării indicatoarelor de avertizare rutieră de către participanţii la traficul rutier”, a subliniat Ioan Buciuman.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share