Site logo
19 octombrie 2022

Viitoarele trenuri cu hidrogen care vor circula în România vor fi alimentate cu un combustibil produs aici, din reziduuri ale industriei chimice și petrochimice. Detalii au fost oferite marți de reprezentanți ai celor doi mari producători europeni ai acestui tip de trenuri, anume Alstom Franța și Siemens Germania, prezenți la ediția 2022 a Zilelor Feroviare.

Doar câteva luni ne despart, probabil, de semnarea primului contract pentru trenuri pe hidrogen, fapt pentru care trebuie să ne întrebăm, la modul serios, de unde va proveni hidrogenul necesar funcționării acestora.

trenurile cu hidrogenProducătorii trenurilor cu hidrogen răspund că sarcina lor principală este livrarea trenurilor, sursa hidrogenului fiind, mai degrabă, în sarcina celor care cumpără trenurile.

„Treaba noastră este să producem un tren cu această tracțiune, nu știm de unde operatorii vor lua hidrogenul în viitor”, spune Gabriel Stanciu, director general al Alstom Transport România.

Urmărește aici prezentarea lui Gabriel Stanciu, Alstom Transport

El insă nu refuza comentariile pe aceasta temă. Suntem din ce în ce mai contactați de absolut țoață industria în materie și nu numai. Petroliștii vor trebui să se reorienteze. Vedem și petroliștii mari cum ar fi OMV Petrom și nu numai, industria chimică ce își pot valorifica capacitățile”, spune el.

Literatura de specialitate împarte hidrogenul necesar propulsiei  trenurilor în trei: Cel gri, obținut din gaz metan, poluant, cel albastru, intermediar, provenit din industria chimică drept reziduu, și cel verde, obținut din apă în urma unor procese costisitoare energetic. Deocamdată, putem visa la cel albastru.

trenurile cu hidrogen„Cea mai viabilă soluție e cea a hidrogenului albastru, cel verde mai durează”, spune Adrian Stoica, CFO Siemens Mobility Romania. Avem un hidrogen care rezultă că reziduu din industria chimică și petrochimică, e cel mai la îndemână de creat”, spune el. Stoica adaugă că Europa este presată să găsească urgent o alternativă la gaz. Europa nu are hidrocarburi, suntem presați de timp, unele lucruri le vom vedea pe parcurs, spune el.

Urmărește aici prezentarea Adrian Stoica, CFO Siemens Mobility Romania

Gabriel Stanciu, de la Alstom Transport România, menționează numele Chimcomplex că posibil producător al hidrogenului necesar trenurilor. „Acum la noi e Chimcomplex unde, din câte știu, se produc 15 tone pe zi. Hidrogenul e reziduu al industriei chimice, nu e un poluant. Vreo cinci tone sunt folosite în scopuri proprii, cinci sunt vândute și cinci aruncate zilnic. Dacă am lua cantitatea aceasta am folosi-o la alimentarea flotei viitoare”, spune el.

Trenurile cu hidrogen. Alt posibil producător, RAFO Onești

La începutul anului Gruia Stoica, acționarul Grampet, menționa posibila producere a hidrogenului la RAFO Onești. „O mare parte din investiții vizează domeniul nostru principal de activitate – industria feroviară și industriile adiacente. Separat, vrem să dezvoltăm pe platforma fostei rafinării RAFO Onești un proiect verde – un parc fotovoltaic întins pe o suprafață de 200 hectare și un sistem de stocare a energiei în acumulatori Lițiu-Ion. Pe termen lung, ne propunem să construim aici și o instalație pentru producerea de hidrogen verde”, spunea el într-un interviu acordat publicației Capital.

Zilele Feroviare, eveniment ajuns la a XVII-a ediție

Sute de profesioniști și lideri de piață din domeniu participă an de an la Zilele Feroviare, într-un eveniment cu tradiție și rezonanță în industria de profil din România.
Cea de-a XVII-a ediție a Zilelor Feroviare reunește 350 de reprezentanți ai căii ferate și ai serviciilor auxiliare – companii, specialiști și autorități – într-un eveniment care include o expoziție specializată, precum și multe sesiuni de networking.
Summit-ul Zilele Feroviare are loc în perioada 18-19 octombrie la Universitatea Politehnica București.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share