Un Pact național pentru calea ferată, care să garanteze o finanțare corespunzătoare a acestui mod de transport, trebuie semnat măcar acum, în al 13-lea ceas, a avertizat Zacharie Benedek, secretar al Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților. El a precizat că UDMR, partidul din care face parte, a propus semnarea unui astfel de document, însă PSD și PNL s-au opus. A doua zi a evenimentului Zilele Feroviare a venit cu discuții aprinse, dar la obiect despre finanțarea căii ferate, angajamente politice și Statutul personalului feroviar.
Calea ferată este subfinanțată de mai bine de trei decenii. Aceasta a fost concluzia unanimă a vorbitorilor la Panlul 1, dedicat infrastructurii, din cea de-a doua zi a evenimentului Zilele Feroviare 2022.
Specialiștii în domeniu nu s-au sfiit să arate cu degetul către cei care s-au făcut vinovați de perpetuarea acestei situații neplăcute. În prezentarea sa, Zacharie Benedek a precizat că inclusiv directori de regionale au ”pus umărul” la distrugerea căii ferate, așa cum a arătat Club Feroviar într-un articol anterior.
Lipsa de profesionalism a unor miniștri, criticată de deputatul UDMR
Ulterior, deputatul UDMR a revenit cu precizări de ordin politic în această problemă. El a acuzat lipsa de profesionalism a unora dintre cei care s-au perindat pe la conducerea Ministerului Transporturilor. ”A fost un ministru – nu-i dau numele – care a venit cu bugetul în Parlament, la Comisie. Eu, între timp, avusesem discuții cu responsabilii Companiei Națkionale de Căi Ferate CFR SA și m rectificat bugetul de zece ori. Ministrul n-a ținut cont de modificări, dar pe la jumătatea anului a venit și s-a plâns că că nu are bani”, a spus Zacharie Benedek.
PSD și PNL nu au vrut Pact național pentru calea ferată
Dacă în ceea ce privește ministrul deputatul s-a ferit să-l nominalizeze, el a fost mult mai precis referitor la partidele care au refuzat să se angajeze la o susținere corespunzătoare și constantă a sectorului feroviar.
”Este deja târziu, dar trebuie semnat acum un Pact național pentru calea ferată. Noinam propus acest lucru, însă PNL și PSD s-au opus. Totodată, am vrut să ne angajăm noi, clasa politică actuală, că până în 2030 va fi electrificată 80% din rețeaua feroviară (acum procentul e sub 40% – n.red.). Din nou, PSD și PNL nu au acceptat niciun procent”, a spus Zacharie Benedek.
Iulică Măntescu: Găsim 14 miliarde de lei pentru furnizorii de energie și nu găsim 600 milioane pentru CFR SA
Prezent în sală, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, a semnalat și o altă anomalkie în ceea ce porivește prioritățile guvernamentale: ”Găsim 14 miliarde de lei pentru compensarea furnizorilor și producătorilor de energie, dar nu se găsesc 600 milioane de lei pentru echilibrarea bugetului pe acest an al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA”.
Liderul sindical a mai ridicat și problema venituri angajaților din domeniul feroviar: ”Nu găsim bani pentru salarii decente în acest sector și atunci ne pleacă oamenii și alții cu greu vin în locul lor”.
Zacharie Benedek a răspuns, spunând că în următorii ani se vor pensiona aproximativ 5.000 de salariați din sectorul feroviar. ”Îmi este teamă că oamenii aceștia se vor pensiona și nu vom avea pe cine pune în loc. În aceste condiții, nu știu ce impact va avea aplicarea Legii privind Statutul personalului feroviar”.
Zilele Feroviare 2022, cel mai important eveniment feroviar ”business to business” din România
Club Feroviar și Universitatea Politehnica București, cu sprijinul Asociaţiei Industriei Feroviare din România (AIF), în parteneriat media cu Agerpres și Jurnalul de Afaceri, organizează evenimentul strategic Zilele Feroviare 2022 – Summitul de Investiţii Club Feroviar.
Evenimentul are loc în perioada 22-24 martie, la Universitatea Politehnica Bucureşti, Facultatea de Transporturi. Zilele Feroviare – Summit-ul de Investiții Club Feroviar este primul eveniment exclusiv feroviar din România dedicat investitorilor, managerilor de TOP din domeniu, dar și furnizorilor de echipamente, servicii și produse specifice. Evenimentul, ajuns anul acesta la a XVI-a ediție, reprezintă o platformă de comunicare între operatorii feroviari de transport, administratorii de infrastructură, reprezentanţii Guvernului şi cei ai industriei feroviare internaţionale.
AFLA MAI MULTE DESPRE SUMMIT PE www.summit.clubferoviar.ro
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail