Slide


PARTENERI:

[Webinariile CFiR] Sfaturi pentru tinerii aflați la începutul unei cariere feroviare

By

Joi, 2 iunie, a avut loc un nou episod din seria [Webinariile CFiR] “Prezentarea Facultății de Transporturi – UPB: Cum și de ce să devii inginer de transporturi?” în care prof.dr.ing. Gabriel Popa – Prodecan a moderat o incursiune foarte interesantă printre amintirile unor absolvenți din generații și vremuri diferite, îndemnurile acestora pentru noua generație de a urma cursurile acestei facultăți și sfaturile pentru tinerii aflați la începutul unei cariere feroviare.

Întâlnirea online a fost deschisă de Octavian Udriște, președinte de onoare al Club Feroviar. Aflat la a treia generație de feroviari, Octavian Udriște a prezentat câteva repere profesionale din activitatea sa. El a criticat refuzul modernizării trenurilor de metrou în România, fapt ce a dat de lucru firmelor străine și a dus la închiderea multor întreprinderi românești.

Ne-au spus ce a însemnat pentru ei Facultatea de Transporturi și cum i-au ajutat în cariera lor cunoștințele acumulate: Amedeo Neculcea – Director General Adjunct al Grup Feroviar Român (GFR), – Bogdan Voiculescu și Robert Dobrete– Ingineri Material Rulant în cadrul DB Cargo Romania, Gabriel Sburlan – Șef Serviciu Tehnic la Metrorex, Mihai Frumosu – Senior Transport Expert la Banca Europeană de Investiții și Carmen Vlad – voestalpine Railway Systems Romania.

Alte prezențe au fost cele ale unor foști responsabili din Ministerul Transporturilor și companiilor de cale ferată, precum Gigi Gavrilă, fost președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară, sau Dan Costescu, ex-ministru al Transporturilor, fost director general al CFR SA și CFR Călători,

De asemenea, pentru a ne spune de ce au ales această facultate și care le sunt planurile de carieră, au intervenit și studenții Gogoașă Andreea și Onuță Vlad.

[Webinarul CFiR] – ”Prezentarea Facultății de Transporturi – UPB: Cum și de ce să devii inginer de transporturi?”, al cărui partener a fost Grup Feroviar Român (GFR) și s-a bucurat de susținerea CER Fersped și DB Cargo Romania, precum și a partenerului media Club Feroviar, s-a încheiat cu intevenția lui Gabriel Popa care a făcut o scurtă prezentare a facultății.



Gigi Gavrilă a criticat absența pregătirii de specialitate a cadrelor de conducere din sectorul public. „Stimaţi colegi, e nevoie de dumneavoastră. Părerea mea este să începeţi să lucraţi într-o întreprindere, de preferinţă în domeniul privat. Nu staţi şi nu vă cantonaţi într-un singur loc, e nevoie de dumneavoastră după ce veţi reuşi să aveţi experienţă. Va fi nevoie de dumneavoastră în conducerea ministerului, în ultimii zeci de ani nu am avut oameni de specialitate feroviară la conducerea ministerului, mai puţin în perioade tranzitorii. În general, sistemul e condus de neaveniţi, de absolvenţi de istorie, geografie, SNSPA, oamenii ăştia au făcut PNRR. Ei se chinuie să ne înveţe contracte de servicii publice, avem nevoie de voi să veniţi să conduceţi domeniul feroviar”, a spus el.

Dan Costescu: Pentru 100 de lei nu vă duceți să vindeți pufuleți după facultate

Dan Costescu a sfătuit absolvenții să accepte pentru început salarii mai mici care ulterior să permită absolvenților de Transporturi să își construiască o carieră. Nu vă duceți pentru o sută de lei în plus să vindeți pufuleți, a sfătuit el.



Din partea unui operator privat au vorbit Bogdan Voiculescu și Robert Dobrete, ingineri material rulant la DB Cargo Romania.
„Există o politică a grupului prin care angajaţilor la subsidiare li se deschid uşi către angajarea din Germania sau alte state. Un absolvent de Transporturi poate să se angajeze în mai multe departamente, precum mentenana, operaţiuni siguranţă calitate”, a spus Bogdan Voiculescu.

Ei recomandă absolvenților să încerce să rămână măcar doi-trei ani în cadrul unei companii ca să acumuleze experiență. Sunt necesare limbile engleză, franceză, germană și cunoștințe de office, IT pentru că în zilele noastre locomotivele sunt informatizate, legate la sisteme de diagnoză electronică.

Amedeo Neculcea: Transporturile sunt altceva decât știința economică sau industria

Din partea GFR, Amedeo Neculcea a prezentat nevoile de personal superior ale companiei, respectiv 15 ingineri pe partea operațională și întreținere a materialului rulant. El a făcut și o prezentare a științei în cauză, diferită de economia sau industria pură. „Sistemele de transport sunt osatura strategică a societăţii… transportul e altceva decât industrie, altceva decât economie. Sunt lucruri interesante, paradoxale, exemple, spre deosebite de industria producătoare, unde guvernează producţia şi vânzarea, acolo fiind o problemă de stocaj, în transporturi nu se stochează, de aici pleacă o serie de particulatitati speciale ce fac greu de înţeles această industrie”, a explicat el.

Mihai Frumosu: Nu fiți atrași de birouri cu aer condiționat și zgârie-nori

O carieră în domeniu trebuie începută de jos, a sfătuit și Mihai Frumosu, senior expert al Băncii Europene de Investiții. „Tinerii să nu fie atraşi de acei zgârie-nori de sticlă, cu cappuccino pe biroul lor şi AC, ci să petreacă timp în bocanci şi să nu se teamă a se murdări, căci adevărata experiență se obţine prin participarea la activitățile de jos”, a spus el. Dacă au plecat în alte țări spre a se şcoli e bine ca tinerii să se întoarcă în România pentru a pune în practică valorile învățate în afara țării.

O analiză de tip atunci–acum a fost făcută de Gabriel Sburlan, şef serviciu tehnic Metrorex. El a conchis că tinerii de acum profesional sunt formaţi, motivaţi, animaţi profesional altfel decât în perioada anterioară anilor 90 și că e bine ca ei să facă şi chestiuni conexe, adiacente activității din facultate. „Modul nostru nu mai corespunde cu modul vostru. Dacă nu eşti dedicat ţi se va părea foarte grea această facutate”, a spus el.

Intervenții în care ne-au spus care au fost motivele pentru care au ales Facultatea de Transporturi, dacă ceea ce studiază îi ajută să se integreze pe piața muncii și care sunt planurile lor de a dezvolta o carieră de inginer de transporturi au avut și studenții Gogoașă Andreea și Onuță Vlad.

Carmen Vlad, Manager de Resurse Umane la voestalpine Railway Systems Romania din Buzău, a transmis tinerilor că ”materialul rulant nu înseamnă numai construcția și reparația de locomotive, de vagoane și alte componente, presupune și interacțiunea cu infrastructura căilor ferate […] fiecare subdomeniu din acest mare domeniu – materialul rulant – vă așteaptă pe voi, studenții sau elevii care își doresc o carieră în acest domeniu, să veniți pentru a perfecționa și a conlucra cu specialiștii care există în fiecare societate la ceea ce înseamnă dezvoltarea transportului pe calea ferată pentru ca viitorul va fi al căii ferate”.

La finele discuției, Gabriel Popa, prodecan al Facultăţii de Transporturi, a făcut o prezentare a acesteia. Sunt patru facultăţi, cinci specializari la cursul de zi în patru departamente. Cursurile de master mai au şase specializări. Doctoratul se susține sub conducerea a șase profesori, există 430 de locuri la licenţă fără taxă, din care 260 sunt defalcate pe departamente şi cu profil feroviar, a informat el.

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share