Vasile Șeclăman, președintele Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), a tras un nou semnal de alarmă asupra crizei de personal feroviar calificat și a cerut să se reînființeze școlile profesionale cu profil feroviar și liceele de specialitate. Decizia de desființare a școlilor de arte și meserii a fost luată în 2009 de Ecaterina Andronescu (PSD), cu girul lui Emil Boc (PDL, acum PNL).

Adrian Bărbulescu

școlile profesionale la CFR topul OTF de călători Operatorii privati propun masuri de ajutor Ministerului Transporturilor

În  cadrul Conferinței de Infrastructură, organizate marți la București de Club Feroviar, el a făcut un apel către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru a se implica în găsirea de soluții pentru criză.

”Dacă ministerul nu se trezește și, împreună cu învățământul dual și, bineînțeles, împreună cu societățile transportatoare să facă pregătire profesională, să se reînființeze școlile profesionale și liceele de specialitate în domeniu, în următorii ani noi vom fi pe dinafară. Nu vom mai avea forța de muncă necesară pentru acest domeniu”, a spus reprezentantul patronatului.

Școliți la CFR, feroviarii pleacă în Germania sau la Metrorex

școlile profesionale la CFRȘi în condițiile în care oricum se școlește puțin, nici nu rămân toți în sistemul feroviar din România.

”Pe lângă faptul că nu pregătim, mai avem și surpriza ca din ăia puțini pe care-i pregătește calea ferată, că-i vorba de CFR Călători, că-i vorba de operatori privați, nu contează, să pleca prin Germania. De la 1 ianuarie au plecat vreo 50, pentru că sunt mai bine plătiți, primesc și primă de instalare. Sau îi ia Metrorex, care nu a școlit niciodată, doar a luat de la calea ferată, chestiune care e tot incorectă și care ar trebui reglementată de către Ministerul Transporturilor”, a mai spus Vasile Șeclăman.

Școlile profesionale la CFR, desființate de Ecaterina Andronescu cu girul lui Emil Boc

Măsura de desființare a școlilor de arte și meserii (printre cale și cele care-i pregăteau pe viitorii ceferiști) a fost luată în 2009 de Ecaterina Andronescu (PSD), ministrul de la acea vreme al Educației în Guvernul PDL-PSD condus de Emil Boc (PDL).

Locurile destinate acestui tip de învățământ au fost transformate în locuri pentru liceele profesionale și tehnice, pentru a căror absolvire era necesar ca elevii să susțină examenul de Bacalaureat.

Astfel, începând cu clasa a IX-a a anului școlar 2009/2010, s-a prevăzut reducerea cifrei de şcolarizare la învăţământul profesional cu 90.000 de locuri. Decizia a fost oficializată pe 17 februarie 2009, când în Monitorul Oficial cu numărul 93 se publica HG 77 din 12 februarie 2009 privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învățământul preuniversitar şi superior de stat în anul şcolar/universitar 2009-2010. Pentru Școlile de Arte și Meserii cifra era zero.

CFiR, singura platformă de resurse umane care se ocupă strict de domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină, organizează ediţia a IV-a a Târgului de Carieră Feroviară în România, în perioada 20-21 aprilie 2021, online.​​​

Angajatori
Colaboratori Parteneri Media
facultatea de transporturi UPB logo CFDP
MAI MULTE DETALII

Adoptată de Guvernul Boc, criticată de Guvernul Ponta

Decizia luată la acea vreme de Ecaterina Andronescu a fost criticată în mai multe rânduri. O primă critică dură a venit în februarie 2014 din parte Guvernului condus de această dată de colegul său de partid Victor Ponta.

Astfel, în Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului pentru perioada 2014-2020 se arăta că ”desființarea Școlilor de Arte și Meserii a condus la necontinuarea studiilor a cel puțin 10% dintre elevii care au terminat clasa a VIII-a, în principal din cauza faptului că familiile nu pot să acopere costurile a 4 ani de școlarizare. Acest fenomen a fost vizibil în special în cazul elevilor din mediul rural, în condițiile în care rețeaua liceelor este mult mai slab dezvoltată aici în comparație cu mediul urban”.

Desființarea Școlilor de Arte și Meserii în anul școlar 2009/2010 ”a reprezentat o importantă provocare în ceea ce privește dreptul la educație al copiilor care finalizaseră 8 clase de studiu și care doreau să urmeze un parcurs de profesionalizare de 2-3 ani, care să-i ajute să învețe o meserie”, preciza documentul. La acea vreme, Ministerul Muncii era condus de Mariana Câmpeanu (PNL).

De atunci, criticile au tot continuat la adresa decizie din 2009, iar la guvernare s-au aflat reprezentanții întregului spectru politic, care însă nu au făcut nimic pentru revenirea la normalitate.

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share