Se anunță concedieri la CFR Marfă. Societatea ar urma să disponibilizeze 1.400 – 1.500 de angajați, anume o treime din numărul total al acestora. Anul trecut alți 1.300 de angajați  au părăsit operatorul național de marfă.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

concedieri la CFR Marfă economii la CFR Marfă

Cifrele sunt vehiculate la nivelul conducerii companiei, fără a fi confirmate într-un plan de reorganizare care să fie prezentat (încă) în Consiliul de Administrație.

„Este o discuție, nu e discutat nimic cu sindicatele, se discută de 1400-1500 . Este în stadiu de lucru, nu a fost prezentat nici CA”, spune Grigore Mare, liderul sindicatului Mișcare Comercial din CFR.

De cel puțin 20 de ani, reforma căii ferate s-a redus doar la concedieri. Vrei să micșorezi costurile ca să dea bine la Ministerul de Finanțe, atunci dai afară oameni ca să pară că firma de stat a intrat într-o restructurare utilă. La finele unor astfel de restructurări, activitatea companiei este restrânsă drastic, veniturile scad, iar pierderile sunt aceleași cu cele marcate înainte de așa-zisa restructurare. Nicio măsură de ameliorare a activității CFR Marfă nu se referă la recuperarea creanțelor avute de companie la alte firme de stat, cum ar fi CET-urile sau Complexurile Energetice, reechilibrarea transporturilor feroviare cu cele rutiere din punct de vedere al poverii fiscale, curățarea activității companiei de contractele păguboase.

Este ceea ce îl nemulțumește pe liderul sindical. „Din ’90 încoace este tot aceeași treabă și am ajuns tot mai rău. Nimeni nu își dorește să salveze acest bun național, al nostru, al tuturor. Totul merge pe privatizare pe zona privată, sunt de acord, susțin sectorul privat, dar la fel cu toate statele din Europa, statul trebuie să mai țină ceva. Că au fost de stânga, că au fost de dreapta, nu am găsit sprijin”, spune Mare.

cotizația la sindicat acțiuni de protest la CFR electricieni în trenuri negocierile pentru CCM la CFR sunt trenuri aglomerate la CFR Călători CFR Călători vrea să cumpere automotoare sindicaliștii feroviari despre Rovana Plumb

În ultimul an, compania a pierdut 1.300 de angajați. Dacă bugetul pe 2019 prevedea 5.800 de angajați, în prezent mai sunt 4.500.

Oferta de concordat preventiv elaborată în urmă cu un an menționa faptul că CFR Marfă are creanțe neîncasate în valoare de 400 de milioane lei, din care grosul, adică 75% sunt creanțe neîncasate, deținute împotriva companiilor de stat.

Concedieri la CFR Marfă. Ar fi necesare facilități din partea statului

Nici măcar în fața CE nu ne-am prezentat bine. „Adevărul e că nu am fost în stare să avem o abordare coerentă nici la CE ca să mergem să negociem situația aceasta. CFR Marfă a rămas un mastondont cu cheltuieli mari, cu activitate restrânsă,  dar nu s-au uitat la alte cheltuieli decât cele de personal. La fiecare abordare de felul acesta, societatea se zdruncină în piață, se pierd și contracte”.

Situația ar fi însă alta dacă statul ar veni cu facilități pentru transporturile feroviare. „Vedeți că suntem în piața concurențială, ar fi pentru toată lumea comenzi de transport, s-ar putea transporta pe calea ferată dacă statul ar veni cu facilități.”, spune el.

Planul de concordat realizat anul trecut prevedea „eficientizarea posturilor din cadrul companiei și reașezarea personalului în vederea creșterii productivității”. Administratorul concordatar era îndreptățit să recurgă la „redimensionarea structurii de personal”. Planul menționa necesitatea de reducere a soldului de ore suplimentare neefectuate și a orelor neproductive (regie, așteptare) la 16,5% la mecanici și 21% la ajutorii de mecanici la orele efectiv lucrate, către o medie de 14% la ambele categorii.

Citește aici despre datoriile cu care CFR Marfă va merge la cimitir, cum spune Bogdan Chirițoiu, șeful Consiliului Concurenței

Planurile de reorganizare sunt cerute insistent de către Ministerele Transporturilor și Finanțelor

Conducerea Ministerului Transporturilor a cerut recent  companiilor din subordine, printre care și nouă din domeniul feroviar sau transport urban subteran, să prezinte câte un „plan de reorganizare, restructurare și redresare financiară” aprobat de către organele de conducere ale operatorului economic.

Planurile urmează să conțină:

  • cauzele pentru care operatorul economic a înregistrat pierderi și plăți restante
  • măsuri concrete de restructurare în vederea redresării
  • măsuri concrete cuantificiabile de reducerer a pierderilor contabile aferente anului 2020, dar și „maximizarea profiturilor”
  • măsuri concrete de reducere a plăților restante

Este vorba de toate companiile și regiile subordonate ministerului, printre care și companiile de cale ferată.

Monitorizarea implementării planului se va face după un model ce urmează a fi comunicat de către Ministerul de Finanțe de către Consiliile de Administrație ale companiilor, Ministerul Transporturilor, Ministerul de Finanțe.

Decizia ministrului nu stabilește praguri de reducere a pierderilor sau a plăților restante, însă cere companiilor să precizeze veniturile totale, veniturile din subvenții și transferuri, cheltuieli totale, cheltuieli de natură salarială, rezultat brut, număr salariați la finele anului, plăți restanțe, cheltuieli de investiții, pierderi contabile din anii precedenți.

CFiR, singura platformă de resurse umane care se ocupă strict de domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină, organizează ediţia a IV-a a Târgului de Carieră Feroviară în România.

Angajatori
Colaboratori Parteneri Media
facultatea de transporturi UPB logo CFDP

MAI MULTE DETALII

 

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share