Platforma Carieră Feroviară în România (CFiR) a contactat responsabilii pentru resurse umane a mai multor operatori feroviari de transport marfă pentru a vedea cât de acută este pentru ei problema resurselor umane în domeniu și ce trebuie făcut. Cinci dintre ei, printre care și operatorul național CFR Marfă, au oferit și răspunsuri. Un set de informații complete a venit și de la CENAFER – Centrul Național de Formare Profesională Feroviară. CFiR va prezenta zilnic câte un set de răspunsuri privitoare la problematica resurselor umane.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Meseriile legate direct de derularea transporturilor feroviare de marfă, cele de siguranță a circulației și executivii sunt cele mai greu de găsit pe piață, relevă răspunsurile oferite de oficialii companiei clujene Transferoviar. „Meseriile care concură la siguranţa circulaţiei sunt mereu o provocare în ceea ce priveşte recrutarea, iar la acest moment consider ca principala greutate este concurenţa foarte mare între stat şi operatorii privați şi fluctuaţia de personal”, spune Renata Nagy, director de resurse umane al firmei Transferoviar.
Nu doar Transferoviar se plânge de concurența companiilor pe forța de muncă ci și sindicatele sau alți operatori feroviari. Patronate și sindicate din domeniu au acuzat faptul că unele companii de stat precum Metrorex racolează mecanicii de locomotivă din cadrul operatorilor oferindu-le salarii bune, în condițiile în care compania este puternic subvenționată de stat.
Este surprinzător faptul că industria feroviară este nevoită deseori să apeleze la metode învechite, dar împământenite în România, pentru a face rost de personal. „Am încercat să promovăm anunţuri de angajare prin toate mijloacele mass- media, dar consider ca recrutarea merge din păcate la această categorie de personal prin recomandări sau, cum se spune, „din vorbă în vorbă’’, spune Renata Nagy.
CFiR, singura platformă de resurse umane care se ocupă strict de domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină, organizează ediţia a IV-a a Târgului de Carieră Feroviară în România.
|
O vorbă sau o informație bună șoptită între prieteni privind oportunități de angajare la o anumită companie din domeniu devine esențială în condițiile unei piețe a muncii dezechilibrate, cum este cea a transporturilor feroviare.
2020 a fost însă un an mai dificil. Date fiind dificultățile menționate în anul crizei cauzate de pandemie dar și în anii anteriori atenția operatorilor s-a îndreptat spre CENAFER. „Am format în continuu mecanici de locomotive, impiegați de mişcare”, spune Renata Nagy, Transferoviar.
Deși a fost un an dificil activitățile de școlarizare a personalului au continuat în 2020. „Nu a fost un an de referință căci pandemia a blocat activitatea”, spune directorul de HR al Transferoviar.
Renata Nagy are și câteva sugestii de ameliorare a activităților de formare a personalului. Există căi de ameliorare a situației. „La acest moment aceste cursuri de calificare se organizează doar de CENAFER şi suntem cumva la dispoziţia lor, aşteptând în continuu să organizeze cursuri de calificare”, afirmă oficialii Transferoviar.
De aceea poate ar fi bine ca operatorii să dețină o autonomie mai mare la capitolul de formare a personalului. Aceasta a fost o altă întrebare adresată operatorilor feroviari de transport marfă. „Dacă societăţile ar putea fi acreditate să organizeze cursuri, cu siguranță procesul ar fi unul mai rapid şi poate nu aşa de costisitor”, afirmă Nagy.
O meserie devenită epuizantă
Lipsa personalului duce la o presiune asupra celorlalți angajați pentru acoperirea sarcinilor. „Depăşirea regimului de muncă şi crearea de ore suplimentare, respective de crestri ale costurilor cu salariile”, menționează efectele Renata Nagy. Dar care sunt piedicile întâmpinate de cei tineri când vor să intre în acest domeniu? „Perioadă lungă de formare, de exemplu la mecanici de locomotivă, şi responsabilitate foarte foarte mare”, enumeră reprezentanta Transferoviar două dintre acestea.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail