Site logo
Companii, autorități și sindicate, față-n față cu studenții la Ziua Carierei Feroviare – CFDP
15 februarie 2024

Confruntați cu o nevoie acută de forță de muncă înalt calificată, în condițiile în care România are acum mai mulți bani ca niciodată pentru investiții în calea ferată, potențialii angajatori din industria românească de profil au ”descins” joi la Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri din București, unde a avut loc evenimentul Ziua Carierei Feroviare. În acest fel, alături de autoritățile statului român din domeniul feroviar, constructorii care activează pe piața românească au putut sta față-n față cu studenții, în încercarea de a-i convinde să se alăture echipelor lor după terminarea studiilor.

România are la dispoziție în acest moment zeci de miliarde de euro prin Planul Național de Redresare și Reziliență și prin programele operaționale, pentru a repune pe șine, ca să zicem așa, transportul feroviar, neglijat de decenii bune de către politicieni. Bani sunt, dar mai trebuie și oameni care să lucreze la proiecte și pe șantiere. Și nu avem nevoie numai de muncitori – chit că, în paranteză fie spus, și aceștia se găsesc cu mare greutate – ci și de ingineri de căi ferate.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Facultatea nu poate livra atâția ingineri pe cât cere piața

Însă Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri din cadrul Universității Tehnice de Construcții București nu poate livra atâția ingineri câți ar fi nevoie pe piață. Sunt atât constrângeri administrative, din partea autorităților statului, cât și chestiuni legate de metalitatea generației actuale, explică decanul Adrian Burlacu.

”Facultatea este pregătită, însă avem probleme în a găsi studenții necesari. Ar fi nevoie de o dublare, cel puțin, a cifrei de școlarizare față de situația din momentul actual și asta în condițiile în care în ultimii patru ani de zile cifra a crescut cu 40%. Problemele țin de demografie, de numărul celor care promovează bacalaureatul și de o anumită inerție a sistemului. Pe de altă parte, tinerii nu mai sunt interesați de disciplinele tehnice”, a declarat profesorul universitar. El și-a arătat însă și o doză de optimism, spunând că speră ca tot mai mulți tineri să se îndrepte către acest domeniu de activitate.

Ionuț Săvoiu: După aplicarea Statutului personalului feroviar, sectorul a devenit atractiv pentru tineri

Optimist a fost și secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionuț Săvoiu, responsabil cu coordonarea sectorului feroviar.

”Suntem într-o nouă etapă. După aprobarea Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar și aplicarea ei, sectorul a devenit motivant pentru tineri. Sistemul are nevoie de sânge proaspăt și de aceea sunt necesare aceste evenimente, care aduc la aceeași masă toți actorii. Legea 195 este un stimulent pentru angajarea de tineri absolvenți, însă nu este suficient”, a spus demnitarul.

Rodrigo Maxim le-a prezentat studenților avantajele angajării în sistemul feroviar

La Statutul personalului feroviar a făcut referire și Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, care este absolvent al Universității Politehnice București.

”Acum ne confruntăm cu o criză de ingineri, din cauza schimbului de generații. Între timp, a crescut atractivitatea CFR Călători și a CNCF CFR SA, datorită aplicării Statutului. Salarizarea în unitățile feroviare a crescut, iar la ingineri s-au dublat veniturile în 2023 față de 2022. De asemenea, statul a garantat existența CFR Călători, prin Hotărârea de Guvern de aprobare a Contractelor de Servicii Publice pe 10 ani în care sunt prevăzute și investiții în materialul rulant, prin achiziția de trenuri noi, prin modernizarea materialului rulant existent și, până atunci, prin posibilitatea închirierii de trenuri noi. De asemenea, sunt proiecte importante pentru modernizarea infrastructurii feroviare, având ca scop creșterea vitezei comerciale”, a spus liderul sindical.

Studenții, interesați de Ziua Carierei Feroviare – CFDP

Reprezentanții companiilor feroviare prezenți la eveniment au încercat să-i convingă pe studenți, în special pe cei di anul 4, să se alăture echipelor lor după terminarea studiilor. De asemenea, a fost pusă pe tapet necesitatea ca specialiști din cadrul companiilor să se alăture comitetelor universitare, pentru ca pregătire teoretică să fie dublată de cunoștințe practice despre piața muncii și modul de lucru în organizații.

Iar studenții interesați nu au fost deloc puțini. Amfiteatrul de la etajul 1 al Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri a fost plin până la refuz în partea a doua a evenimentului, când studenții și masteranzii au avut ocazia să afle care sunt perspectivele domeniului feroviar în România și ce oferte există pentru a-și dezvolta o carieră în acest domeniu au pentru ei companiile participante.

Acestea din urmă au fost din domenii extrem de diverse: companii constructoare de infrastructură și suprastructură feroviară, de proiectare, consultanță sau alte servicii de inginerie, cărora li s-au alăturat companiile și autoritățile de stat. Studenții au avut astfel oportunitatea de a interacționa direct cu reprezentanții acestor companii și instituții și de a explora diversele oportunități de angajare, internshipuri sau stagii de practică.

Alături de TPF Inginerie – Partener al evenimentului, o companie dinamică de consultanță și inginerie integrată, la Ziua Carierei Feroviare la CFDP, aflată la a treia ediție, au participat companii precum PORR Construct, EGIS Romania, ISPCF – Institutul de Studii și Proiectări Căi Ferate SA, STRABAG România, DB Engineering & Consulting, Con Metal CF, Telecomunicații CFR, Heidelberg Materials România, Viarom, CNCF “CFR” SA, Autoritatea Feroviară Română – AFER și DB Cargo Romania.

Începând cu această ediție, evenimentul Ziua Carierei Feroviare, dar și alte evenimente organizate de CFiR beneficiază de prezența experților pe teme de resurse umane de la HR Design Consulting, care le-au acordat sfaturi, sprijin și consultanță tinerilor aflați la început de carieră.

Evenimentul a fost realizat în parteneriat media cu AGERPRES și Club Feroviar, cu sprijinul partenerilor CFiR: Alvirom Echipamente Protecție, ASTRA TRANS CARPATIC, Baicons, E-P Rail, ISPCF – Institutul de Studii și Proiectări Căi Ferate, Knorr-Bremse, Metconf Feralla, PORR Construct, Novatex, Tim Rail Cargo, TPF Inginerie, Consis Proiect, DB Cargo Romania, DB Engineering&Consulting, Egis Romania, Novatech și STRABAG România, dar și al instituțiilor de învățământ și al asociațiilor profesionale și patronale cu care colaborăm: Facultatea de Transporturi din cadrul Universității Naționale de Știință și Tehnologie POLITEHNICA București, Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri din cadrul Universității Tehnice de Construcții București, Universitatea din Craiova, CENAFER, Asociația Industriei Feroviare din România – AIF, Asociația Inginerilor Feroviari din România – AIFR® și Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share